zbit fg zbit fg
187
BLOG

182. A jednak się kręci

zbit fg zbit fg Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

      Wektor, czyli para uporządkowana, się obraca.

      Ale już powszechnie się uważa, że wyobraźnia przeszkadza w rozwoju nauki. - Epicykle, elipsy, odcinki skierowame ... - Wystarczą wzory. - Coraz lepszymi wzorami coraz mądrzej się liczy.

     Wzory są coraz prostsze, na przykład takie:  HΨ = EΨ. 
     A kiedyś wzorów nie upraszczano.

     Coraz lepszymi wzorami coraz mądrzej się liczy, ale coraz bardziej nie wiadomo co.
     A kiedyś nie upraszczano wzorów ale upraszczano modele, a wtedy wzory upraszczają się same.
     Już liczy się za mądrze.

     Kiedyś jeden uczony powiedział, że niepotrzebnie upieram się przy radarze. Już żaden szanujący się fizyk nie buduje fizyki Einsteina radarowo.
     Ale tak ją zbudował Einstein - echolokalizacją zdefiniował swoją relatywistyczną jednoczesność. Tak to się zaczęło. - Ucieczka od radaru, to ucieczka od modelu. Nawet od niewyobrażalnego. - To już parodia fizyki. Czysta matematyka. - Dla matematyka wektor może być parą uporządkowaną, ale nie dla fizyka - dla fizyka musi pozostać odcinkiem skierowanym.

     Coraz lepszymi wzorami coraz mądrzej się liczy komputerom. Ale one mają rozum bardzo płytki.

     Ale ja nie twierdzę, że fizyka Einsteina była niepotrzebna, gdy nikt nie potrafił wymyśleć czegoś mądrzejszego. Nie można było bezczynnie czekać na mnie 80 lat. A potem jeszcze.

zbit fg
O mnie zbit fg

62. Spis tytułów moich notek ułatwia nawigację w tym blogu, bo tytuły w tym Spisie są linkami do notek. Pseudoeuklidesową Einsteina szczególną teorię względności zbudowałem euklidesowo, czyli w sposób absolutnie wyobrażalny, klasycznie. A przy okazji rozszerzyłem ją na tachiony, dzięki czemu pojawiła się w niej antymateria.    Zobacz także co ja uważam. I inni.   A fizyka nie może być stekiem formułek nie do pojęcia, algorytmami dla liczydeł. Ale najłatwiej udowodnić to czego nikt nie rozumie. Zwłaszcza jeśli wystarczy udowodnić tak by nadal nikt nie rozumiał. A właśnie tak dowodzi się w fizyce współczesnej. Szczególna teoria względności Einsteina jest niepotrzebna, a moja jest potrzebna po to, by to zrozumieć.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie